Moravský Anonym
Bylo by mi ctí i osobním potěšením publikovat ze svých textů na stránkách Literárního klubu Petra Bezruče. Posílám zde malou různorodou kolekci k nahlédnutí a úvaze. V dnešní době obecného nezájmu o psané slovo, zejména o literaturu zvanou Poezie, je psaní básní téměř na hranici společenské únosnosti. Přál bych si, v případě publikace u LKPB, být uveden pod pseudonymem MORAVSKÝ ANONYM. Vzhledem k tomu, že se zde nepřihlašuji do řad členů LKPB, neuvádím jiné další podrobnosti ke své osobě. Jen datum narození: 28.7.1942.
S pozdravem a přáním všeho dobrého
KOLEDA
Říkám
přímo -
Nemám
rád až ke skřípění
úžery
Vánoc
živených
kšeftem magazínů
Červený
kostým obtloustlého chlápka
nezmění
slámu jesliček oslíkův dech
chudobu
Jezulátka k zulíbání
Říkám
přímo -
Mít
v srdci na povel cizího lampasáka?
Já
neznaboh nenechám si ukrást
psaníčka
za oknem slzami rozpitá
tajemství
skrýší domova
cinkání
zvonku vánočního stromu života
Že
zde již byl nikým nespatřený
a
přesto znal naše přání
tak
malá a nevinná
jak
jen dětství může být
Že
zde stále je nikým nespatřený
zná
naše přání ne vždy tak nevinná
Říkám
přímo -
Nám
narodil se
života
čistého rodu královského
narodil
se láskou
narodil
se z ženy
POCTA
NEZNÁMÉMU
Prodléván
krajinou hlasem zvonů
večer
co večer odevšad
laskavou
tváří úsměvu stromů
vidinou
tiše opět si hrát
Čím
jsem zde narozen?
Že
i hlas křiku milenčina těla
necháváš
mnou adventem
hnízda
vlát
Dozvěděn
-
A přec
DOCELA MALÝ KLUK
Docela malý kluk v manšestrové bundě
a opravdovým opaskem dvakrát dokola
Jak pyšný jsem tehdy byl
na lesklou sponu opasku
nikdy bych ji nevyměnil za žádnou hračku
tužku se čtyřmi barvami
ani za loutku rytíře -
Jenom za svobodu pro šupinatého kamaráda
když táta
můj bezva táta
když zdvíhal za žábra vánočního kapříka
Komu mám nabídnout dnes
svoji raketovou propisovačku
a opasek z falešného krokodýla
Bude můj kluk chtít se mnou měnit?
Dnes jsem to já
kdo zdvíhá za žábra vánočního kapříka
PENÍZEK
Penízek kapří
potají sčítám
kolik již večerů
nás od štědrosti dělí
a kdy jsme
naposled lásko má
kdy naposled v
objetí plakali
věříce ve jmelí
Na kterém
rozcestí překotně zběhli jsme
na kterém
rozcestí lásko má
prokřehlé
dětství v jesličkách leží
Penízek kapří
potají sčítám
kolik že
vyplatit dluhů
když lásku lze
vyplatit stěží
...
Zmeškal
jsem
svatého
Martina na bílém koni
- tak
ticho až k ustrnutí -
ale
nebylo s kým vyměnit slůvko
nebylo
komu říct
že ty
že já
nečekal
nikdo cinknout si na zdraví
zadýchat
ozáblou dlaň
Zmeškal jsem
MLČKY
Poslední
listí ze stromů
pořádá na
konci sezóny letecký den
Přicházím
mlčky
mlčky
svou pozvánku přinesl dým
nikdo se
neptá po vstupném
jen
zubaté slunce v zádech
klade můj
stín přes suchou trávu
písčitou
cestu
s rýhami
v dlani po deštích
až v
pichlavou náruč ostružin
až k
patám vysokých stromů
kde první
sněhová vločka
tančí
svůj utkvělý sen
Tančí a
padá
padá a
znova krouží
otvírá
sezónu leteckým dnem
EN SILENCE
C' est la
fin de l' automne
les
dernières feuilles des cimes
proclament
une journée d'aviation
En
silence la brume répand ses invitations
En
silence je m' élance
sans
personne d' autre à l' entrée
que le
soleil épars
qui
projette mon ombre
à travers
les hautes herbes
et les
chemins sablonneux
comme
autant de mains
façonnées
par la pluie
jusque
dans les bras piquants
des mûres
sauvages
jusqu'
aux pieds des grands arbres
où le
premier flocon de neige
danse
figé dans son rêve
danse et
tombe
tombe
et tournoie encore
Il ouvre
la saison
par une
journée d' aviation
Přeložila : Andrea Marchal- francouzská básnířka.
PŮLÍ ŘÍJNA
Koncem září půlí října
listí stromů polétává
unáhleně a
vítr nutí mne voyeura
smekat klobouk
STAV BEZTÍŽE
Společně s prvními ptáky jara, přilétali k nám z valašských kopců i naši
příbuzní. Strýc Stanislav na motocyklu, teta Věra v přívěsném vozíku.
Já byl tehdy hodně mladý a zahleděný sám do sebe.
Nechápal jsem jejich pošetilost. Řečičky o radosti z pohybu,
ptačí volnosti. Alespoň na chvíli, prý, letět proti větru...
Tehdy jsem nechápal vůbec nic. A tetka Věrka, šátek na babku,
nesplňovala můj ideál krásy.
Byl jsem mladý a toužil objevovat. Vzdálené cíle, opravdovou krásu.
Ale stejně jako můj přítel Saint-Exupéry, objevil jsem později jen otisky
svých vlastních, tápavých kroků.
S posledními dny podzimu odlétli jednou i strýc Stanislav a teta Věra.
Odlétli na svou nejtěžší, závěrečnou pouť.
Přestože mě vždy zvali k sobě, na Valachy, nezbylo ani skrojek chleba
na oplátku návštěvy.
Již nikdy neoslovím Standu abych zvěděl,
kudy že to burácel z Velkých Karlovic k nám, do Zlína.
A při jaké rychlosti rozpíná paže do podoby křídel,
aby vzlétl -
Když stav beztíže přichází.
Nikdo již nečeká ve dveřích, cinknout si na zdraví ptáčkem slivovice.
A komu mám dnes říct, že semínko krásných pošetilostí padlo na
připravenou půdu.
Dnes chytám vítr do plachet já.
Cestou z kopce na kopec a znova dolů,
rozpínám paže do podoby křídel,
abych vzlétl,
abych zvítězil -
Když stav beztíže přichází.
Strýc Standa na motocyklu Jawa dvěstěpadesát pérák.
Já na bicyklu Merida Cobra.
Slunce v zádech.
Oheň v srdci.
Chorál bez oddechu.
NÁSILÍ V LITERATUŘE A SPOLEČNOSTI. Kulatý stůl Obce spisovatelů.
Noticka.
Doplňuji pojmem "krutost ".
Mám pochybnosti, zda předložené téma je z otázek, které možno zodpovědět bez uzardění. Násilí v literatuře je staré jako literatura sama. Násilí ve společnosti je široký sociologický problém. Tématu se nelze vyhnout, přehlédnout je, vymazat ani ignorovat. Autor díla k tomuto faktu pouze zaujímá svůj osobní úhel pohledu a literární výpovědí sděluje. Neovlivní však vratkou rovnováhu "dobra a zla". Že spisovatel svým literárním dílem může ovlivnit čtenáře...jest jedním z dobře míněných omylů.
Naše paní Božena Němcová ve svých pohádkách násilím nešetřila. Pohádky bratří Grimmů mne naplňují strachem ze tmy dodnes. V dětství jsem násilí a krutost chápal naprosto abstraktně a bezbolestně. Vždyť krutý, leč spravedlivý trest vždy postihl "ty zlé", rozuměj "ty druhé". Ani Kniha knih v části kapitol Starého zákona není oslavou bukolického života. Lze literární text ve své doslovnosti považovat za popis násilí a krutosti? Co lze ještě považovat za uměleckou nadsázku, co již za realitu?
Stěží bychom hledali spisovatele (...), duševně vyrovnaného a lidsky zralého, jenž násilí a krutost schvaluje či oslavuje básní. A přesto, anebo právě proto. Vztah k násilí je naší zděděnou vlastností - usilujeme násilníkovi odpovědět stejnou mincí. Chamurapiho zákony nejstaršího Sumeru jsou stále v našem podvědomí: Oko za oko, zub za zub.
Lze Slovem cokoliv změnit? Je na nás, dámy a pánové - //... snad posté zbytečně // snad potisící // a přesto. Vyplouváme // .
MA, červenec 2008
Pro Music open. Červenec 2012
ZPRÁVA O SLOVU, MUZICÍROVÁNÍ A BANJU
Již za doby krále Šalamouna bylo prý předčítání básní doprovázeno hudbou šalmaje.
Podoba veřejného čtení literatury zvané Poezie, vyžaduje i dnes přizdobování literárního díla hudebními předěly. Jakousi hudební vystýlkou, leč, mnohdy bez souvislosti ke čtenému textu. Od časů Večerních chvilek poezie, (nic proti Večerním chvilkám poezie, a zaplaťpánbů za ně), jsou k básnickému textu téměř výhradně přiřazovány lyrické dumavé melodie klasického provedení. Klavír a smyčce, komorní atmosféra. Jakoby poslech čtené básně nutně vyžadoval Rodinovsky sošné gesto myslitelovy hlavy, podepřené dlaní ruky... Zvyk je železná košile. Neprošoupe se, ale nenadchne.
Podávám zprávu o jiném přístupu k prezentaci poezie. S dovolením, začnu oklikou: Mezi svými známými, mohu-li s pýchou říci přáteli, mám i muzikanta Jana Kudělu. Kdo lpí na škatulkování, pak tedy folk-country hudebníka - interpreta, autora hudby i textů k hudbě, a především brilantního tanečníka prstokladu po strunách kytary. A také po strunách hudebního nástroje, pro mne z nejzvláštnějších: BANJA. Hovořím vědomě o banju. Nezaměnitelný zvuk banja jsem ale vždy považoval jen za drsně podmanivý rytmický podklad (beglajt) písničky či hudebního kousku. Jan Kuděla, u táborového ohně přáteli zvaný Šmudla, bývalý i současný kapelník stále proměnlivé folkové skupiny Bumerang ze Zlína, umí na tvrdých drátech strun a ozvučnice bubnu banja z vyčiněné oslí kůže, vykouzlit melodii. A to i melodii, kterou právě zlehýnka improvizuje ozvěnou na čtený básnický text. Ve vší skromnosti, jakoby mimoděk. Namísto šalmaje - banjo.
Když jsem připravoval scénář k jednomu z veřejného čtení básní, požádal jsem Jana Kudělu - Šmudlu, (vědom si jeho vzácné schopnosti improvizace), o spolupráci na díle a nebyl jsem odmítnut. Právě naopak! Honzovo hudební cítění prospělo věci již v přípravě scénáře. A při provedení pořadu na scéně jsem to byl já, kdo zapomínal číst... Pro pořádek dodávám, že banjo bylo volně střídáno Honzovou akustickou kytarou velikosti menší basy. Skvostný zvuk! Improvizace se spodní ozvěnou folkových i lidových písní zaujaly. Vyznavači formy klasicky prezentované poezie obdrželi nečekaný a působivý hudební dárek. A přijali s nadšením a povděkem. Stalo se ve Zlíně, v knihovně Františka Bartoše. Datum nepokládám za důležitý. Přijali rovněž i posluchači v oduševnělém prostředí Mahenova památníku v Brně. Čtené slovo básně a cinkání banja byli spolu jako milenci v dobré vůli.
A později připravil Jan Kuděla pro příznivce kultu svobodného táborového ohně neobvyklé překvapení. To když v půli svého "potlachu" - hudebního vystoupení v "Zelenáčově šopě" ve Zlíně, oznámil posluchačům, že "pozval na scénu současného, živého, sic obézního básníka, přítele". Patnáct minut jsem přednášel pečlivě vybrané texty svých básní. Tolik živých, přátelsky dychtivých pohledů a známého pokřiku - UMÍÍÍ - přestože způsobem svého života i obsahem své literární práce, jsem pro jejich společenství pouze příchozí, možná zajímavý host. Nenosím "bágl", nosím zápisník a ohryzek tužky po kapsách konfekční, nezelené bundy.
Vzácné společenství upřímnosti, pozdravu zalomeného palce, s vůní ohně, dýmu a jehličí v čaji. Romantiky bez sentimentu, seznamování bez cavyků. Přijali za svůj vzkaz člověka z jiného kmene, jiné osady, jiného slovníku.
Zdravím a přeji, staronoví přátelé.
Moravský Anonym
PS. Nechápu, proč slovo "banjo" můj PC hlídač gramatiky neustále červeně
podtrhuje. Přičemž písemný tvar výslovnosti "BENDŽOu" zůstává nepovšimnut. Prý,
banjo, není ve slovníku. Bendžo ano. Zaznamenám do "cancáku", ale opět červeně
podtrženo. A jak asi zněly ony starodávné - šalmaje
DŘEVĚNÝ PRÁH
(Text písně pro ženský hlas. Celostátní finále Porta Plzeň 1982.
Folková skupina Bumerang)
Dřevěný práh u našich dveří tak nízký nizoučký je...
A přec jej milý nepřekročí, a přec k nám milý nezajde.
Zelený jetelík za naší zahradou tak měkký měkoučký je...
Když mě můj milý slibuje lásku, když mě můj milý miluje.
refrén: jen v hudební podobě.
Skleněné okýnko od naší světnice malounko málo zavřené je...
Přec u mne milý nezaťuká, a přec jej milý neotevře.
Kamenná lavečka pod našim oknem tak chladná chladivá je...
Dnes na ni milý nesedává, dnes už tu víno nepije.
refrén: jen v hudební podobě.
Červená branka od naší zahrady tak tichá tichounká je...
Kdysi k nám milý často chodíval, kdysi k nám chodil každý den.
Dnes leží v zahradě pod bílým kamenem,
dnes leží v zahradě sám...
Sám v cizí zemi, voják bezejmenný,
nikdy se nevrátí k nám
refrén: jen v hudební podobě.
Dřevěný práh u našich dveří tak nízký nizoučký je...
A přec jej milý nepřekročí, a přec k nám milý nezajde.
Dnes leží v zahradě pod bílým kamenem,
dnes leží v zahradě sám...
Sám v cizí zemi, voják bezejmenný,
nikdy se nevrátí k nám.
MISTR WANG WEJ
Proč slinit z veršů hnízda
společně s vlaštovkami
když jen maso v mase
a provize za mlčení
zrychlují dech
Proč ztrácet čas
lovem slůvek do herbáře
když graffiti již značkují
a značkují neomylně
můj dům
Proč vzývat ticho
šelesty srdce na papíře
když automat řinčí bez dechu
žebrá o halíře a
adresu bordelu znám
Proč ztrácet rovnováhu
pro loďky z kůry na potoce?
Jen s Mistrem Wang Wej když
...lijákem proudným
večera chlad
na hory pad...
Roseným vínem pomlčím
TRIPTYCH
Láska
můj Bože láska
Být stále přítomen v ní
v krvi ji cítit
bez podpálky rétoriků
nikdy si nezaměnit
tiché rozdávání
s halasem klevetníků
Můj Bože láska
Mír
žhavý mír
tetelí barvy nad krajinou
modravým loubím zvolna usínám
děti si hrají s kukačkou schovávanou
má žena spí
poupaty ňader halenku rozvlněnou
Barvami táhne žhavý mír
Žít
ach žít
žít si jen tak
Oblázkům kulatost vážit dlaní
a křídla motýlí
říkadly dětských her
tísněmi proplynout
účasten okamžiku
vyloučen pro chvíli
Žít ach žít
Žít si jen tak
ŽIDLE
Židle přirůstá mi k zadku
bezbolesti vrzání
než dopsal jsem
hrstičku slov řádku
srostli jsme v jedno
čekáním
na Mistra Wang Wej až
dopije své víno
zda pošle mi židli
třinácte stoletími
krabicí
supermarketu
POTOKEM
/Moravské/
Potokem posílám z mařackých kopců
posílám zprávu z hradišťských lúk
povětřím rozsívám co dávno je popelem -
Co vídal jsem sukének plápolat ve větru
co stískal bílých kolének
co šeptal překotně zadrhlých slibů
klekáním svatého Rocha
Večerním klekáním vinařských búd
PÍSEŇ O MALÍŘI
Maluje malíř obrázek nevšední
maluje řeky proud a kámen potoční
obrázek bez názvu jen šminky na tváři
pro ty co zmeškali -
Setřel jej den příští
anebo snad
metaři
Maluje malíř obrázek nevšední
maluje řeky proud a kámen potoční
maluje zimy chlad a slunce do očí
maluje dívčí klín a léto
ach léto
léto co nekončí
Obrázek bez rámu jen křídou na chodník
pro ty co zmeškali -
Spláchl jej noční déšť
anebo snad
domovník
ZA EVOU ELIÁŠOVOU
Psát slova vzpomínání na člověka, kterého již nikdy nepotkám, již nikdy neoslovím a nebude mi již nikdy odpovězeno, psát takto je pro mne těžké. Psát slova vzpomínání na Evu Eliášovou, literární přítelkyni, je pro mne z úkolů nejtěžších. Vždyť v ženě a z ženy vzniká život a ženou je plamének života hýčkán. Tragedie skonu je ženou násobena.
Eva Eliášová je a bude svojí literární prací navždy spojena se specifickým regionem Zlín. Hraniční trojmezí výrazně odlišných folklorik bylo pro Evu inspirativní. Místo narození a dětství prožité v Uble ji utvořilo jako skutečnou "valašskou robu". Kdo neví, kde se nachází obec Ublo, pak tedy za Vizovicemi, na valašských kopcách, pár chalup kolem klikaté strmé cesty. Kdo neví, co znamená pojem "valašská roba", ten neznal Evu. Hlína ke stvoření Adama a Evy byla jistě hlínou z Ubla.
Ani po létech života v městském prostředí se Eva nezměnila. Byla svá. V mluvě byť obecně spisovné, zněla u ní vždy spodní melodie valašského nářečí. V uvažování člověka z chudých valašských kotárů bylo poctivé, pragmatické jádro, ale s obroušenými hranami. V oblékání beze snahy kopírovat módu, byla zjevná její osobitá umělecká originalita. A nevzpomínám si, že by kdy vnášela mezi své přátele "blbou náladu". Vyrovnaná, stále něco konající a vždy lehýnce radostná. Tak si pamatuji a budu pamatovat Evu Eliášovou. A promiň, Evo, ani po 35. letech našeho přátelství doposud nevím, jak jsi se jmenovala za svobodna. Byla jsi vždy "Eliáška".
// Zahlédnu okamžikem / vlastního nádechu a výdechu / vždy znova zaslechnu / prudkosti nadechnutí svist / Biograf dnů / vítr co míjí mne / nepolapen // (B.K. Zahlédnu).
Literární odkaz Evy Eliášové je uložen v jejím vztahu, v její lásce k dětem a k rodnému Valašsku. Kdysi novinářka, lokální dopisovatelka, nalezla svůj pramen radosti z psaní. Původní lidové rázovité pohádky a příběhy, Evou sbírané, upravované a pečlivě znamenané včetně vysvětlivek nářečních pojmů. Pohádky a příběhy Evou nově fabulované, mistrně napsané v obecné valašské mluvě, vyřezávané v čistých liniích ostrým nožíkem, bez ozdobných kudrlinek. A četné publikace výsledků své literární práce v knižní podobě, počinek vzácný a potřebný. Jen příběhy ovečky Bakešky a beránka Adámka zůstanou nedopsány... Zda jsem v dobré víře něco zapomněl připomenout, promiň, Evo. Vždyť víš a vždy jsi tvrdila, že básníkové tak trochu lžou...
Jak okusuji zbytek ohryzku tužky, vrací se ke mně milá a silná osobnost Evy Eliášové. Ale i tak: psát slova vzpomínání je pro mne z úkolů nejtěžších.
Sbohem, Evo, sbohem.
Moravský anonym. 8. července 2016
PÁBITELÉ BOHUMILA HRABALA
K Roku Bohumila Hrabala 2014
Mám rád Hrabalovy pábitele. Mám rád jejich pábitelství, jejich reálně nereálné vidění světa, jejich lásku k životu rozdávanou komukoliv připravenému, rozdávanou bez požadavku vrácení zápůjčky, bez požadavku honoráře či mzdy. Mám rád jejich radost z rozdávání radosti. Z lásky k životu bez legitimace a členských příspěvků. Z lásky bez kreditní karty a bez hlásné trouby: Čas jsou peníze! Mám rád srdečnost jejich pozdravu a odpovědi na pozdrav. Mám rád jejich skromnou a na odiv nevystavovanou solidárnost. Mám rád jejich nezájem a naprostou neschopnost stát se ředitelem či šéfem čehokoliv. Ani Hanťa v Příliš hlučné samotě nechtěl být ničím jiným, než byl... Pábitelé jsou onou hlínou lidského společenství a kmen ovocného stromu života vyrůstá z jejich srdcí. Jejich pábení je stav jich samotných vůči sobě a pokud chceme přistoupit na jejich hru, i dar vůči nám, šedivým, nevěřícným. Pábitelé nemusí lhát ani sami sobě.
Nezaměňujme však Hrabalovy lidičky se současným jevem bezdomovectví. Děje se tak a rádo, a jakoby každý vnějškově zanedbaný spoluobčan naznačoval poselství pábitelské výjimečnosti... Hrabalovi pábitelé jsou však dělní lidé s hluboce zažitým vztahem ke způsobu získání obživy: vlastní prací. S vlastní prací byť těžkou a špatně placenou, ale s vlastní prací, vlastní obživou až k první krvi mozolů. Hrabalovi pábitelé jsou lidé hrdí na sebe sama, věří ve své vlastní schopnosti, přísahají na svoji nezávislost, na svoji vlastní kulturu. Hrabal je jejich pozorný a přesný kronikář a mohu-li pojmenovat, pak tedy Největší pábitel. Jeden z nich; tento však s brilantní schopností zaznamenat neobyčejnost jejich příběhů. Bez literátštiny.
Současné bezdomovectví je sociální problém konce sociálního státu Všech a Nikoho a počátku ranně feudálního kapitalismu Jájájá. Vykořeněnost a černá díra bezdomovectví přitahuje současné umělce. Nejsem si jist, zda to není jen atraktivní kulisa k jinak prázdnému divadelnímu představení "kultu ošklivosti". S Hrabalovými lidičkami to nemá vůbec nic společného. Dokonce ani s Hrabalovým vančurovsky libozvučným, tvárným obecným jazykem českým.
Nechci se otírat o bolestný stav "býti bezdomovcem". Nakolik to je svobodně zvolený způsob existence s přijetím důsledků, anebo nakolik to je výsledkem řady po sobě jdoucích životních karambolů. Pak je třeba nabídnout pomoc, nebude-li ovšem pomoc pouze charitou.
Jsme společenstvím jedinců, nikoliv davu. Potřebnost a cena jedince vůči společnosti vyplývá ze vzájemné rovnováhy práv a povinností a naopak i schopnosti společnosti zajistit jedinci naplnění jeho práv. To spisovatel Bohumil Hrabal dobře věděl, když jedna z figur jeho Slavnosti sněženek ve filmové adaptaci téhož režisérem Jiřím Menzelem, byla ztvárněna jiným režisérem - Jiřím Krejčíkem (+ 2013). Zde anonymní, ale proslavený svojí filmovou prací, velký a tlustý Krejčík, plel záhon jahod, leže při práci, nereptal a pracoval!
Hrabalovi pábitelé, (nechci je jmenovat "hrdinové", když význam slova je vyprázdněný), jsou plni energie a vůle vůči svému osudu. Přidávám vlastnost dnes téměř nepotřebnou: laskavost, nekonečnou laskavost bez sentimentu. Není u pábitelů rozhodující, zda cesta vede k nějakému, vlastně neurčitelnému cíli. Důležitá je cesta, hledání, být účasten teď a ve svém vlastním životě. Perličky na dně, útlou knížečku pana Bohumila Hrabala, čtu co energetický nápoj. Když upadám do beznaděje.
PS. Napsal jsem rád těchto pár řádečků vyznání. Dlužím panu Bohumilu Hrabalovi vyslovení pozdravu a přiznání úcty. I když já raději poezii v několika řádcích. Ale Hrabal je pouze a jedině Hrabal.
Co Bohumil opustil náš Automat Svět, osamocen v nemocničním pokoji, za nevyjasněných okolností, ozvala se mi v srdci prasklinka víry v lidskou lásku. Proč ale pátrat po nevypátratelném? A co vlastně znamená neurčitelné, nezařaditelné, zneklidňující slovo "pábení, pábitel, pábitelé"?
(MA), leden 2014
JEŠTĚ KE KARLU HYNKU MÁCHOVI
Noticka
Přiznávám svoji někdejší podezřívavost, ba přímo nechuť k modle českého Parnasu - Máchovu Máji.
Z jedné strany byvše masírován povinností úcty k Mistrovi a jeho dílu. Povinností vyplývající ze zkamenělé výuky Jazyka českého a literatury, při mé školní docházce v době těsně po bratru Žižkovi.
Jako každá jiná povinnost, byla i tato pro mladého člověka naprosto a jednoznačně nepřijatelná. Z principu opozice mládí vůči všemu zavedenému, vůči všemu nadiktovanému.
Z druhé strany rozdvojen sám v sobě, rodícím se názorem na vše, co okolního. Vše kriticky hodnoceno právem mládí, právem vlastního supertápání. Máchův Máj to odnesl přímo exemplárně: námět básně že vycucán z palce, zjevná morbidnost prostředí i osob, vybičovaný patos básně, atd.
Jen cosi skrytého a znepokojivého zůstalo z jinak zcela sešrotovaného Máchy.
V naší českomoravské kotlině dozrávají jablka podzimem: Máchův Máj jsem podruhé rozevřel kvůli ilustracím Jana Zrzavého. V tichu a přítmí antikvariátu jsem objevil útlou ohmatanou bibliofilii, báseň Máj, nakladatelství Aventinum, rok 1924, začetl se a ustrnul. Odsudky mládí zapomenuty, a jen to cosi skryté a znepokojivé znělo zde stále: hudebnost Máchova Máje. Symfonická báseň veršů, hudební postupy při tvorbě slovesného díla.
Pro hlučnost a řinčení vlastního mládí, neslyšel jsem kdysi jemností Máchova houslového partu, temné rytmy bubnů, flétnová vyprávění. Co k tomu dodat?
Dalekáť cesta má! Marné volání! Omlouvám se, Karle Hynku Mácho.
Interpunkční znaménka v poezii.
Hana Kupčíková
Je to věc, v níž se více hledí na "usus", než na pravidla. (Usus = současná jazyková zvyklost, tj. něco, co se běžně užívá, aniž by to vždy muselo být ve shodě s Pravidly českého pravopisu). Pravidla českého pravopisu říkají, že v básních má být buď plná interpunkce, t.j. všechna znaménka, anebo žádná interpunkce, s výjimkou těchto znamének: otazník, vykřičník, dvojtečka, uvozovky, pomlčka.
Hojně užívaný usus však uznává ještě třetí možnost, která je nazývána "vnitřní interpunkcí ".
Co je to "vnitřní interpunkce"? Znamená to, že uvnitř verše děláme důsledně všechna znaménka, která tam patří, (i tečky), ale na konci verše nesmí být nic, kromě vykřičníku, otazníku, eventuelně pomlčky. Přímou řeč je v případě použití Vnitřní interpunkce lépe označovat dvěma pomlčkami, na příklad: ( - Co bys od ní chtěl? -), než uvozovkami. Kdyby totiž uvozovky na konci přímé řeči končily verš básně, nesmějí se tam udělat, protože v důsledku vyznívá toto jako chyba. Na příklad: ( "Co bys od ní chtěl?" ). Vnitřní interpunkce ozřejmí čtenáři vztahy mezi slovy uvnitř verše. Vztah mezi koncem jednoho a začátkem druhého verše čtenář snadno pozná, neb je to přehledné. Příklad:
( Viděl tam pampelišku
pomněnku, blatouchy a orseje)
Anebo oproti: ( Viděl tam pampelišku
Pomněnky, blatouchy a orseje nenašel)
To je vše o vnitřní interpunkci.
Vydavatel veršů by měl ovšem respektovat i "osobní interpunkci" autora. Týká se to hlavně teček, méně často i opakujících se vykřičníků. Někteří autoři dělají za slokami básně (někdy ne za všemi) tečky, aby zdůraznili, že je to konec nějaké myšlenky či nějakého celku. Recenzent by měl rozpoznat osobní interpunkci od toho, když jiný autor uplatňuje znaménka jen z osobní libovůle, spíše však z neznalosti. Osobní interpunkce má vždy mít svůj význam; autor jí chce danými prostředky něco sdělit. S takto myšlenou osobní interpunkcí se setkáváme v podobě vykřičníků za verši či slokami.
V jazykovém usu básníků nebývá osobní interpunkce častým jevem.
2.dubna 2006 Hana Kupčíková
JAKPAK JE TAM U VÁS DOMA...?(LKPB)
E - mail, mail, mejlík, ale také familiárně Emil. Elektronická pošta, kterou jsme zařadili do běžného užívání. Bez přípravy, ze dne na den, a jaksi samozřejmě. Doposud nevím, jak "To" funguje, co je toho příčinou, ale vím, že "To" je rychlé, prý bez hranic, ale také bez emoce: Ozvalo se pípnutí jiné vymoženosti - mobilního telefonu - (přenosný kapesní zcizitelný útratný neodbytný návykový) a bylo mi smluveným obrázkem oznámeno "doručení zprávy pro uživatelskou adresu". Přivítal bych raději barevnou pohlednici z cizích vzdálených krajů, (jsou ještě "cizí vzdálené kraje"?), velbloudy, pyramidy a krasavice v sárí i bez, těším se na velkou poštovní známku s razítkem Post Office úřadu odněkud ažaž z velmi daleka...ale na skleněné desce monitoru mého papučového PíCí trčelo jadrné, byť gramaticky nedokonalé oznámení: - Su tady v Singapúru na letišti, kolem je lidí jak na prvního máje, nikoho ale neznám, nikomu nerozumím. Musím vám napsat, abych se tolik nebál, že se ztratím. Ahoj naši - A podpis.
Odesláno z letištní haly, z volně přístupného Internetu. Za malou chvilinku "To" přeskákalo půl světa, jak prozradila hodina, minuta a vteřina odeslání. A mohl jsem obratem odpovědět odesílateli. Ale jak jsem se tak zasnil nad zánikem poštovních panáčků se zlatou trumpetkou, koněspřežkou s tolik žádaným kobylincem, telegrafem slečny poštmistrové a jejím služebním bakelitovým trabantíkem, atd. Jak jsem si v duchu kreslil mapu světa, kde všude jsem doposud nebyl a již nebudu, jak jsem tak staromilsky mudroval, letadlo odletělo i s panem inženýrem matematických věd, co se na letišti v Singapore rozpomněl na sladkost naslouchání mateřskému jazyku. Dosud mám od pana inženýra zapsánu a uloženu definici Jednotky sladkosti mateřského jazyka: Kolika lidem rozumíš při vstupu do lokálu restauračního zařízení, takovým číslem lze označit Jednotku sladkosti mateřského jazyka. Při vstupu do hospody u nás doma, (rozuměj, bez vyznačení české, moravské či valašské národnosti), slyším všechny hosty a rozumím i těm, kteří si v koutě lokálu špitají u svého kafe. Absolutní známka! Ve Světě vnímám v restauraci jen anonymní šumrování, někdy jen stěží rozumím otázce personálu. Záporná známka hodnocení, pocit odcizení, frustrace.
A hle: E - mail, mail, mejlík, ale také familiárně Emil, nabízí možnost zeptat se v reálném čase, v tutéž chvíli otázky i odpovědi, od stolu restaurace v daleké cizině: Jakpak je tam u vás doma...?
Kdyby jen pro tuto dětinskost - vítej mezi námi, elektronická pošto!
// Pět hodin cesty letadlem / je to dnes daleko anebo blízko? / Právě tak daleko ve své zvědavosti / pozoruji z okna na hotelu / ženu / v domě přes ulici / - promiňte, jsem nezvaný host - / jak smaží cibulku na oleji... / Pět hodin cesty letadlem / v hotelu Urarta v Jerevanu / a já čekám na zvolání své mámy / umýt si ruce a ke stolu / darebníci // (MA - Pět hodin -)
PS. Dopsáno. Chci odeslat elektronickou poštou. Odmítnuto. Zřejmě jsem někde chyboval. Vrátím se k poštovním holubům.
CO ODPOVÍM
Přicházíš andělem
panenko první a jediná
skrývaná před světem
Duhová kuličko skleněnko
života mého
hýčkaná zázrakem
Co kdyby děti vrátily se domů
ještě před večera klekáním
Přicházíš andělem má paní
co kdyby děti marně hledaly
ztracenou hračku
Co odpovím hrdlem staženým
andělu
BEZEJMENNÁ
Brázda k brázdě uléhání
rýhami dlaně naznak
dlouhému loži polí
kanafasem jest
Keře šípků vysvlékání
čistotou
cudností panny rdí se
Skrývaje oči
jen škvírou prstů
bráním se oslepnutí
toužím
vidět nevidět
...vínečko bílé jsi od mé milé
vínečko rudé jsi od té druhé...
Z Moravy dobré je
dobré je z Mělníka
které z vás na patře
dnes večer do rána
dnes večer mne objímá
Která si frajírka
dnes večer sukénku
sukénku vyhrne
Druhá mně na patře
dnes nocí do rána
sklénečků vína polúbne
Vínečka obě frajírky moje
co budu žít budu vás pít
budu vás vínečka
za svoje mít
HOLUBI
Letěli holubi letěli hejnem širokým
já záviděl tak záviděl ztěžklý osudem
Letěli holubi divocí kruhem širokým
já táhl se špínou výmoly údělem
Vezměte sebou vezměte holubi
na chvíli jen jen chvíle míjením
člověka co mává tu
pažemi bez křídel
Toužením
STOPA PLYNUTÍM ČASU
Noticka o Knize a Poezii
Kniha je z největších vynálezů a zároveň z největších zisků lidské kultury. Jsme tvůrci knihy, jsme zároveň i jejími čtenáři. Co nás dělí a vyčleňuje od okolního živého světa je právě schopnost sebereflexe, schopnost vědomí času, vědomí prostoru.
A schopnost zaznamenat své ego v plynutí času. Fenomén zvaný KNIHA, ať v podobě papyrusových svitků či posledních elektronických mikroorganismů, v podobě runových vrypů kamenných stél, anebo "mluvících obrazů" jeskyně Altamira, to vše přináší a uchovává stopu záznamu: Jsem tady, žiji, dýchám. Posílám poselství - Toto je moje tvář, mé srdce, moje touhy, mé bolesti....
Člověk vždy cítil potřebu zaznamenat všechno to, co považoval za důležité. Považoval tedy za důležitou i Poezii. Proč? Zřejmě pro její čistou, v sebe uzavírající krásu bez vnějších důvodů, pro její schopnost evokovat zpět jednou již prožité, pro její schopnost přetlumočit lidské city. Lidská Láska je a byla vždy hybatelem poezie. Není třeba Lásku chápat jen jako erotický signál. Pro básníka i jeho čtenáře je šíře Lásky nezměřitelná.
Vstoupit svými verši na stránky Knihy znamená pro autora totéž, jako vstoupit do toku Času. Získat šanci vytesat svůj vryp, své poselství,
v kamennou stélu historie Homo sapiens. Nakolik autoři svoji šanci využijí, posoudí čtenáři knihy. Jsem však přesvědčen: není básně bez vřelosti lidské dlaně. Není autora bez talentu. Stojí vždy za námahu hledat a psát poezii. Stojí vždy za námahu poezii číst a vnímat. Je pro nás potřebné míti poezii nablízku. Je v nás skrytý, zapíraný ale nezničitelný rozměr lidské osobnosti. Je v nás touha po krásnu.
Stopa plynutím času
copy MA2010
PRO MAMINKU K SVÁTKU
Maminko prosím
zazpívej písničku -
A kterou si uschováš
ve skrýši pod polštář
můj malý střapatý kloučku?
No přece písničku
co ty máš nejraděj
co sama si zpíváš
co nosíš ji v srdíčku -
To tebe v srdci nosím
ty jsi mé písničky cinkání
jen s tebou myslím na lásku
pro tebe jen mé tiché zpívání
Můj malý křtěný obrázku
STROMY
Jak asi
chodí stromy na námluvy
tak blízko k sobě
na krok
a přesto
nehybný je les
A kolik listů bez adresy
jen krátký vzkaz
na půl úst
a přesto nepromluví
To teprve vydány ohni
dokáží zakřičet
po svém
a na celý les
To teprve v plamenech
stromy se objímají
řežaví do uhlíků
I poslední jiskrou
pod kůži vpálí ti cejch
O BÁSNÍKU PAPÍROVÝCH VLAŠTOVEK
Rozhovor Vladimíra Stibora s Moravským anonymem
Vladimír Stibor -
Kdysi v minulosti mě zasáhl příběh o jedné japonské holčičce. Umínila si, že dokáže-li složit tisíc papírových vlaštovek, uzdraví se. Když byla vysněné metě na dosah, anděl strážný na chvíli zaváhal... Řekl bych, že stejného poslání jsou i básníci. A najednou jsem se potkal s někým, kdo se k podobným tématům neustále vrací. S básníkem MA ze Zlína jsme nemohli zůstat jen u jednoho ztraceného slova. Za jedno zmizelé, jak mnozí dodnes věří, narodí se nejméně deset dalších...
- Pane Moravský, zpravidla se tvrdí, že dětství zásadním způsobem rozhoduje o celém životě každého člověka. Jaké bylo to vaše?
Dnes již vím, že úplně obyčejné a zároveň naprosto jedinečné. Ptáte se ale, zdali mé dětství bylo šťastné? To jsou měřítka dospělých. Mé dětství bylo prožito a takové zůstalo v mé mysli. Neopakovatelné. Pamatuji si z dětství docela mnoho. Spíše však jen vůni okolností, barevnost prostředí, ale jen zlomky děje. Měl jsem tehdy volnost pohybu, a pro malého kluka - jaká to byla vzdálenost "od našeho" až za nejposlednější humna tehdejšího Zlína... Nebyl jsem rodiči k ničemu nucen a nijak zvlášť omezován. A něžná tajemství lidské sexuality byla objevována jen dětskou zvídavostí. Vaše otázka je však z literárních a odpovídám: Čerpám z dětství, jako čerpám z ostatních dnů. Můžeme si ale být jistí, zda naše dětství již skončilo? Říkám za sebe: tělo již o tom ví, duše je na pochybách, srdce nezměněno. Vzdálenost "od našeho" až za poslední huménko je stále výzvou.
- Poezie jednoho povznáší, s někým nepěkně zamává a dokonce si zvolí pár nadšenců, s nimiž podepíše tzv. archu úmluvy na nesmírně dlouhý čas. Kde a kdy zastihla právě vás?
Moje maminka hodně četla. Podle zděděných titulů to nebyla červená knihovna.
A i kdyby?! Nebyly to však nikdy žádné básně. Tehdy jsem nechápal, že poezie není výsadou jen básnického díla. Chtěl jsem vědět, proč maminka tak usilovně čte, kam se nám vzdaluje a opět přibližuje, proč se u čtení usmívá i mračí. Již se nedozvím; jen tuším...Někdy kolem svého devátého roku jsem objevil schopnost vnímat napsané slovo. Nejenom přeslabikovat. A také novou kouzelnou hru, "slovo napsat". Ne, nepsal jsem dětské básně ani prózu. Jen zarputile vršil barevné kostky slůvek do věží, kterým básníci říkají skleněné. Mám z těch dob zachovánu jednu jedinou "báseň - křik - zpěv". Pečlivě skryta v relikviáři, na tajném místě. Je to mé okno do dětství, zrcadlení minulosti v přítomnosti.
- Můžete se, alespoň letmo, zmínit o spisovatelích, kteří vás ovlivnili a nebýt jich, bylo by možná vaše literární směřování jiné?
Zmíním se a rád. A s velkou úctou: Bratři Čapkové. Pro mne zvláště pan Karel Čapek. Rovněž a stejnou měrou pan Vladislav Vančura. Nelze mi jednoduše vysvětlit důvody vztahu. Literární láska a láska vůbec je nevysvětlitelná, a pro ty co bez srdce, i nepochopitelná. Ale věcně: Bratři Čapkové pro stále platný a čitelný étos díla i života. Pan Vladislav Vančura mne oslovil formou svého díla. U něj jsem pochopil možnosti mateřského jazyka, výjimečného uměleckého prostředku.
Jistě se ptáte po básnických vzorech. Nemám svého učitele. Přistupuji ke každému dílu bez ocejchovaného etalonu. Vždy znova, od začátku, s rizikem.
Avšak - na prkenné stěně mé dílny samotky, ve výši očí, připomínají se dvě prohlášení, dva citáty. První od F. X. Šaldy: Jen kurvy se musí líbit, básně ne. Oproti zaklínadlu pana Vladimíra Holana: Kameni, přicházíš. A dnes přikládám citát třetí, citát mého milovaného básníka, pana Jaroslava Seiferta: Lásku hýčkat, slova hledat.
- Jak se díváte na současnou českou literaturu. A máte z ní radost?
Pane Stibore, to je provokativní otázka. Jsem současník a považuji se za současníka. Nemohu současnost vnímat v jejím celku, a již vůbec ne v jejím směřování. Literatura své doby a umělecká tvorba vůbec, byla pro "současníky" vždy nepřehledná a ve svém vnímání krajně emotivní. Nechci pokřikovat co ještě Ano, co již Ne. Každý pták nechť zpívá podle svého zobáku. Jen podotýkám - záměrná negace v literatuře je mi falešným gestem.
- Mnozí se shodují na tom, že Obec spisovatelů jako sdružení spěje ke svému zániku. Kde vidíte příčiny? A nemohu se nezeptat, zda tušíte nějaké "světýlko" na konci tunelu? Nebo je moudřejší nechat trouchnivějící loď potopit a raději postavit novou?
Obec spisovatelů vznikla v politickém kvasu určité doby. Bylo o tomto řečeno a napsáno mnohé. Obec však nevznikla záměrem umělecky či profesně podobně smýšlejících literátů. To je nyní slabinou Obce spisovatelů, ta různorodost osobních zájmů. Jsou zde literární Mistři i snaživí grafomani, prozaici, básníci, publicisté atd. Obec spisovatelů, bohužel, nedosáhla statusu profesní organizace. Zájmová skupina Obec spisovatelů je Občanské sdružení. A to je již o penězích... Podle adresáře Obce spisovatelů jsou členové Obce bydlištěm převážně v Praze. (S výjimkou kolektivních členů OS). Tedy pražská organizace s celorepublikovým působením "malá domů". Zda Obec spisovatelů přežije do budoucna? Přál bych si to? Ano. Přál bych si gruntovní přestavbu stávající Obce a její přežití do dalších roků. Bylo by jistě velkou chybou "pohřbít" jediné dýchající spisovatelské společenství, se svým bulletinem Dokořán, se svými webovými stránkami, se svými tématickými setkáními. Umělci si nejvíce cení, když jejich ego se zásadně liší od ega kolegů; bylo by proto obtížné jakkoliv se znovu houfovat pod novou vlajkou. My, Češi i Moraváci, jsme historicky nespokojení kverulanti. Bez schopnosti a vůle přijmout jinou myšlenku než právě jen tu svou, tu jedinou, tu zajisté pro mne nejvýhodnější. Ať po mně hodí kamenem, koho jsem urazil. A chybějící kapitál pro činnost Obce? Básníci dnes vydávají své knihy převážně vlastním nákladem. S nulovým ziskem. Ale jen tahanice kolem zamýšlené nové Národní knihovny (arch. Kaplický) již stála ministerstvo kultury, tedy nás, dosud přibližně 4 miliony. Není to mnoho, ale pro rozpočet Obce spisovatelů nepředstavitelná částka. (Poznámka: autor vystoupil z Obce spisovatelů).
- Jaké literární období bylo pro vaší tvorbu nejpříjemnější, nebo na své nejlepší roky ještě čekáte?
To je otázka k nezodpovězení. Použiji příměru: pojmenováním a přišpendlením do sbírky ztrácejí motýli svůj život, a tím i pel jímavé krásy. Pozbývají schopnosti impulsu k dalšímu hledání. Neboť co jiného je tvorba, než hledáním? Nejlepší roky prožívám každou vteřinou ale doufám, že ty lepší teprve přijdou.
- Měla by literatura chodit a běhat za čtenářem, nebo by i čtenáři a posluchači měli udělat pár vstřícných kroků?
Literatura a její čtenáři jsou jedním a týmž společenstvím. Vyhledávají a rozcházejí se podle vlastní potřebnosti, vlastního přání. Jako lidé. Literární autoři mívají sklony k přeceňování důležitosti literatury, a společnost naopak podceňuje nutnost tohoto zastaralého média. Slovo však bylo vynalezeno a kultivováno z důvodů dorozumívání jedinců lidského společenství. Představte si Svět bez psaného Slova... Ani hudba či obrázky pohyblivé anebo zavěšené, nesdělí záměr svého poslání tak přesně, a přesto tak nejedno značně jako Slovo. Staré, ožvýkané, nebarevné, tiché Slovo.
- Není však zakopaný pes nezájmu o současnou poezii a prózu také v tom, že se vyhýbá závažným a nosným tématům, že raději uhýbá před realitou a nechce se podívat pravdě do očí? Vždyť trauma okupace z roku 1968 se dodnes kdykoliv zjevuje, humanitární bombardování jaké známe z bývalé Jugoslávie, také není tím nejšťastnějším řešením. A kdyby neležel Irák na oceánu ropy, možná by tam cestovky dnes vozily tisíce lidí na dovolenou za poznáním nádherné starověké říše...
Zde obdržíte košem, pane Stibore. Politice se nelze vyhnout, zvláště se nelze vyhnout výsledkům její arogance. Avšak nevpustím sobě politiku v střeženou ohradu svého Já. Nevidím povinností básníka umravňovat Svět.
- Ale odbočme od politických témat. Svádí mě zeptat se, zda a jaká literární rukavice před vámi ještě leží. Nebo vás občas napadne jako mne, že posláním je pracovat až do úmoru, i když nám nebude dovoleno práci dokončit?
Je fakt, že posláním každého z nás je pracovat až do úmoru, i když... atd. To je ta vaše pohozená, ušmudlaná literátská rukavice. Je zde však ještě ono odvěké hračičkaření jedinců, hmatatelná radost z tvořivé hry. Snad se mi podaří radost ze hry, rozuměj - radost ze života, sdělit tomu, kdo je připraven a ochoten naslouchat. Co více mohu si přát?
- S kým byste nejraději poseděl u sklenky vína, a nejenom u jedné, celou noc?
Nejraději bych poseděl u sklenky vína, a nejednu noc...se svými přáteli a známými, i s těmi dosud neznámými. Nezbylo mnohdy vůle, času ani slov, leccos důležitého si vzájemně sdělit a lehce ovínění se k sobě přiblížit. Alespoň o krok, k doteku dlaně pozdravem, na doslech zamlčeného.
Nejraději bych však poseděl u sklenky vína se svými vnuky, v čase jejich rané dospělosti. Jak rád bych si ještě vyslechl, čemu že vůbec nerozumím a která děvčata si jich nevšímají, a kterých si nevšímají zase oni. Oni, zrcadlo mého života.
Nejraději ale sedávám u sklenky vína, a nejenom u jedné a nejednu noc...sám. Než mně bude odpíráno. Tichem přichází co bylo, co jest, co bude. Zdravím a přeji všem podobným.
- Kdybyste si mohl splnit největší básnické přání svého života, jaké by to bylo?
Má básnická přání jsou totožná s mými přáními obyčejnými, neliterárními. Vyřčená přání se ale obvykle nevyplní - proto držím ústa zamčena na petlici. A také: v našich končinách se vyplácí držet hubu, neboť mlčení je honorováno.
- Myslíte, že se dožijeme doby, kdy literatura se bude dělit jen na tu dobrou a špatnou? Nebo pravda se skrývá ještě jinde? Či snad každá doba si utváří jen svou literární oligarchii a ty nepřizvané programově přehlíží?
Pane, o uvedenou otázku se jen lehce otřu: Nejsem prorok. Bylo by však velmi nudné a nepotřebné, produkovat jen "Velkou Literaturu Velkých Mistrů". Zvláště v jazyce českém. Mateřském jazyce pouhých deseti milionů lidiček, vzájemně se neslyšících, vzájemně se odmítajících slyšet. Pan Karel Čapek byl čten a slyšen i tehdejším prezidentem T. G. Masarykem. Tentýž Karel Čapek byl ale čten i pozdějším revolučním dělníkem ČKD Praha. Má dnes některý ze současných autorů takovou šíři čtenářů?
- Proč se považujete za "skladatele papírových vlaštovek"?
Jsem přitahován a závidím všemu, co poletuje povětřím. Papírové vlaštovky jsme my kluci skládali a učili létat odjakživa. Nyní připisuji na bílá křídla papírových vlaštovek i zrozená slova, a takto účasten naplňuji sobě sen o létání, o svobodě vůbec. Zbytky romantiky, počátky dětinství? Obojí. Ale při plném vědomí! Proto zástupné jméno - Skladatel papírových vlaštovek:
" celé léto / křičely vlaštovky do mých oken / - pozítří, pozítří odlétáme - / Což o to / chtělo by se, a jak / ale naši neumí tak vysoko / a potom / u nás říkáme Afrika / teplému dolíku pod peřinou" ( - Vlaštovky).
- Skončeme náš rozhovor uvážlivěji. Kolik šťastných dní jste díky poezii prožil? Stačí jen odhadem...Vždyť slova bývají tak nepřesná. Básníci tu a tam říkají: Nebo se mýlím?
Jsem rád, že poslední otázka je zde. Dosti mudrování. O šťastných dnech díky poezii nevím zhola nic. Pociťuji však bodavou radost, když slova básně o své vůli sdružují se do hloučků, aby vítala tušenou poezii. Báseň ale nepíši Já, autor; jen tápavě koriguji. To ona sama mihne se podvědomím, aby oznámila svoji živoucí potřebnost. Alespoň pro mne. Anebo se mýlím?
Děkuji za rozhovor.
Vladimír Stibor.
...............................................................................................................................
Moravský anonym.
Narozen 1942 ve Zlíně. Vystudoval Uherskohradišťskou UMPRUM. O sobě píše: "Básník volného verše, širokého záběru a barokního gesta. Své básně s podobností propracovaného šperku vědomě cizeluje k slovní dokonalosti". A také o sobě říká: "Sedlák se slámou v botách, vždy ochoten k hovorům". Petr Čermáček, redaktor časopisů VERONICA a WELES, napsal v doslovu k dříve publikovaným textům MA: "Básník "MA" je básníkem velkých gest. Někdy pravda archaických a mírně neobratných, ale přesto velmi přesvědčivých, pečlivě promyšlených a opravdových. Je spíše výjimkou najít v současné poezii tak usilovné, jazykově košaté a přitom v dobrém slova smyslu tradiční psaní. A navíc - mezi velkými gesty zůstává čas na neokázalá drobná zátiší: " - bude pršet - / říkávala máma / a zdáli houkal vlak / já však slyšel volat parník / a déšť / déšť voněl / voněl po ženách ". ( - Zátiší).
Copy.
DRYSICE NA HANÉ
- vezmi si bochto Slávine -
Babička měřila všem dětem stejně
ale uzlíky prstů
laskala jen korále růžence
Ostýchal jsem se
drobné mlčenlivé ženy
šátek hluboko do čela
Její podobu nepamatuji
Pamatuji však dodnes -
Stínem průjezdu mlatevny
chvěly se poledním žárem
zlaté pruty
Pamatuji dodnes
tak snadno barvily prsty krví
ostřiny plechu
klempířské nářadí po dědovi
Dřevěnou lokálku jsem měl nejraděj
Slibovala klukovské netrpělivosti
všechno bude všechno bude
a já nespouštěl oči z bílých podkolenek
u okna sousedního kupé
OKNA
Dlouhými prsty chvějivými
přes okenní parapet mezírky žaluzie
míchá slunce kávu
horkou a sladkou kávu v šálku porcelánu
na stole mého domova
v posledním patře do nebe
věže Babylónie
Stává se že někdy zrána
slunce neprostrčí drápky
přes okenní parapet mezírky žaluzie
vynechá snad zapomene na svoji kávu
na stole mého domova
v posledním patře do nebe
věže Babylónie
Pak míchám slunci i sobě
horkou a sladkou kávu v šálku porcelánu
dokud nevystydne a pachutí nezhořkne
na stole mého domova
v posledním patře do nebe
věže Babylónie
POST SKRIPTUM
Posledním z dluhů povinován jsem otci
Plynutí času než odplaví podobu tváře
zděděnou odkazem rodu
stvrzenou vlastnictvím hlíny
Vesnický patriarchát
Nepřístupni spolu vzájemnou rozdílností
a přec
tak velká podobnost vzájemnou propastností
nutí mne hledat v protipólu proč zběhl jsem
Já
Vesnický syn
Plamének lítosti prohoří lidskou dlaň
co popelem málo jen hřeje
je pozdě pozdě je
Hroudy když bubnují na dřevo
hlínou za nehty splácím dluh
BŘEZEN
Bílou se klube zelená
ostošest
doposud ticho
jen na potoce pod ledem
muzikanti přehrávají nástupní virbl
Děvčata zkouší před zrcadlem
nejhezčí halenku k vysvlékání
zatímco chlapce houfuje do smečky
vlčí hlad
Také jsem postával pod okny
a čekal na zázrak smilování
zatímco bílou se klubala zelená
každý rok znova
já blázen
každým dnem plesnivější
slyšel jsem bubínky na potoce
až dnes
MĚSTO
Své město
poznám i na rozstříhané pohlednici
za ty roky
zvykli jsme si na sebe
Když ale
pět šest metrů výšky
nového silničního nadjezdu
změnilo můj úhel pohledu
na město
na staré lásky
oněměl jsem do údivu -
Kolik tváří a osudů zevšednělo
neměnností žabí perspektivy
Kolik tváří a osudů
znova vstřebat pod kůži
abych své město poznal
i s tvojí dlaní přes oči
KONCEM MĚSÍCE SRPNA
Chodníkem přes ovocný sad
pozdě odpoledne vracím se domů
koncem měsíce srpna
V sepraných kalhotách pokládá trávu
šedivý muž
Žena
plátěné šaty
přes boky lenivě zadrhlé na knoflíky
tancuje s hráběmi sobě pro radost
Chodívám pěšinou přes ovocný sad
ke svému stolu
v posledním patře paneláku
Za dveřmi konec léta
kapesním nožíkem pastelky ořezává
LITERÁRNÍ SOUTĚŽE. ANO. NE.
Noticka
Soutěžení v čemkoliv je projevem lidské hravosti a přirozené snahy vyniknout ve společenství svého kmene. Jsme již takoví. Jednou z podivuhodných disciplín jsou i soutěže v psaní slov se vžitým názvem Literární soutěže. Každoročně jsou vypisovány školami, nadacemi, městskými úřady, literárními spolky a dokonce i mezinárodními institucemi. Zde máme smůlu: čeština není světovým jazykem a proto soutěžíme jen mezi sebou. Soutěžíme s plnou vážností bez vyznačeného hřiště a bez základního povědomí toho, co vlastně obnáší Hra o literaturu. Zdali jest veselou taškařicí ke kafi, jak preferují někteří z vážených porotců soutěží, či záznamem svědomí národa, jak tvrdí jiní. Anebo "jen" slovním hračičkařením, osobní arteterapií jedince lidské společnosti, mrazivou samotou boje o vlastní úspěšnost.
Málo mezi sebou mluvíme, sdělujeme, šeptáme, slibujeme, žadoníme či jen tak tlacháme. Málo hovoříme bez zábran, málo mluvíme beze slov. Kdopak asi ještě, hovoříce, vyznává lásku?
Gramotní jsme téměř všichni a proto píšeme slova.
Literární soutěže? - Ano. Znalý hospodář schraňuje zbytky úrody, i zbytky úrody slov, pro další užití. Byť jen k siláži či na kompost. Je třeba psát, neboť napsané slovo tvoří nejširší záznam plynutí času. Obecná znalost písma souvisí s vývojem lidské společnosti. Člověk Neandrtálský, písma neznaje, zřejmě neprovozoval literární soutěže; nemohl proto získat žádného z četných ocenění. Toliko obdivovaná soška Věstonické Venuše podává dobře čitelnou zprávu o nejstarším, ale stále platném tématu umělecké tvorby.
Literární soutěže? - Ne. Tato líheň produkuje literaturu většinou jen pro četbu PT porotců a je zavádějící svými posunutými, místními měřítky. Chybí kritičnost vůči výsledku, chybí snaha kritiku akceptovat a vstřebat. Co tedy namísto zavedených soutěží? Domnívám se, že finanční prostředky na uvedené soutěže lze využít na nejširší, byť sešitovou publikaci textů adeptů literatury. Konfrontační publikace je důležitá, včetně komentářů kritiky. Vlastní cestu sobě však každý autor hledá sám. Literární soutěže v dnešní podobě jsou účetním dokladem o finančních prostředcích vydaných z dotací na kulturu. (Ponejvíce však dotací z vlastní kapsy autorů). Soutěže nepodporují samotnou literaturu, podporují falešnou představu o literatuře. Je však zřejmá přímá souvislost s chápáním umělecké tvorby velkou části společnosti: Umění jakožto měřitelná veličina. Je pro mne nepřijatelná představa básníka soutěžícího v básnění... Při nejstarších Olympijských hrách řecké antiky bývala původně zařazena i soutěžní disciplína v básnění. A bývala i snaha básníky takto "srovnat" na startovní čáru Poetiky. Neosvědčilo se. Literáti byli vždy kverulanti.
PŘÍBĚH
/Obrázky z cest/
Stalo se na lince trolejbusu
možná v průchodu metra na Arbat
na tom však vůbec nezáleží
Byli jsme tři a mluvili nahlas
O hokeji
Přišoural se k nám stařík s hůlkou
děda burlak z Rěpinových obrazů
a povídá - Promiňte že vyrušuji
slyšel jsem po řeči že nejste zdejší
Já když potkám lidi od vás
nezlobte se na mne
musím s nimi
alespoň slůvkem promluvit
Byl jsem u vás zamlada
Sórokpjať
a přišel jsem tam o nohu
Byla válka -
Zaklel nespisovně
- Když vás slyším
jako bych se vracel zpět
Čert vem nohu
ale být tak znovu mladý
jako dnes vy
děti
Promiňte že vyrušuji -
My mlčeli
a jen dvojtakt hůlky
nám v hrdle lapal po dechu
LÁVKA PŘES ŘEKU
Přiúzká lávka přes řeku Moravu
šlehnutí bičem od břehu ke břehu
na šíři mužského ramene
na hloubi koryta vetknuta
vlásnička ženského vlasu
Veprostřed prodlévám o své vůli
svíraje vdechnutí vydechnout neumím
Jak řeka plyne
můj obraz na vodě bortí se čeřením
mé strachy mé touhy
plouží se hladinou co rybí stín
Rozmlouvám s řekou den po dni
oblázky klouzaví hlubinou
levobřeh opuštěn
co vpravo v sítinách netuším
Kulatý stůl Obce spisovatelů. Bulletin OS Dokořán 48.
MA
ZLO - VĚČNÁ INSPIRACE LITERATURY?
Mám pochybnosti, co zadání naznačuje. Proč neuvedeno i "dobro"?
Dlužno připomenout, že "zlo a dobro" jsou rub a líc jedné a téže mince. Jsou nerozlučně spjaty v jeden celek. Bez pojmu "dobro" nebylo by projekce pojmu "zlo". A naopak. Rovnovážný stav je žádoucí, potřebný a hledaný, byť idealistický.
Zlo a dobro můžeme chápat etickým rozměrem lidské osobnosti. Hranice v nás je ale
křivolaká, lehce překročitelná a láká. Je na každém, jak bude pochopena výzva. Pro literaturu je to však ten nejzajímavější sběr materiálu - hluboce prokvašený humus - kde lze vypěstovat téměř cokoliv. Uvažujeme stejně, dámy a pánové - téměř cokoliv! Geniální Mistr lavírování mezi oběma póly byl zajisté William Shakespeare; myslím si ale, že dnešní doba přivedla zápletky Vilíka Třesahrušky (někteří překládají jako Vilík Třesabodlo...), k ještě větší bizarnosti. Hamlet, kralevic euroregionu, svírá dodnes lebeční kost Joryka, svého přítele z dětství, se stále stejnou zásadní otázkou - Být či nebýt, psát či nepsat?
Pojem dobra a zla, věčně soupeřícího principu a věčné inspirace literatury(?), je však současnou společností bez tradičních hodnot účelově manipulován. Co je dneškem předkládáno jako jedině možné ověřené Dobro, (oproti jedinému možnému ověřenému Zlu), zítřkem vše padá. Rafinovanější propagandou stává se Zlo Dobrem k dalšímu přežívání. A původní Dobro cejchováno co Zlo. Takto, milí občané voliči, konzumenti a plátci daní, stále dokolečka dokola. Jak ale říkali naša stařenka: všecko špatné je pro neco dobré. Je o čem psát, a lidi se leccos dozví. Nejlépe o těch druhých... Což pokusit se vymezit pojmy přesnějším: pozitivní - negativní? Ale ve vztahu k jakým hodnotám? Co je dnešního dne známkováno plus,co je dnešního dne známkováno mínus?
PS. Vzpomínám na milého zeleného Šreka, vlastním jménem Zlobr. Poněkud narušuje naše zavedené škatulkování. Ještě že máme pohádky!
copy MA říjen 08
PĚT HODIN
/Obrázky z cest/
Pět hodin cesty letadlem
je to dnes daleko anebo blízko?
Právě tak daleko ve své zvědavosti
pozoruji z okna hotelu
ženu
v domě přes ulici
(promiňte jsem nezvaný host)
jak smaží cibulku na oleji...
Pět hodin cesty letadlem
v hotelu Urarta v Jerevanu
a já čekám na zvolání své mámy
- umýt si ruce a ke stolu
darebníci -
ODKAZ PEKAŘE
V dětství jsem bydlel s rodiči na poslední ulici posledního předměstí. Rozbitá asfaltka končila po pár domcích v lukách. Tehdy jsem si myslel a dnes si to myslím opět, že to byla Hlavní Třída Celého Světa. Vedla přímo do Ráje, kde jsme v kopkách sušícího se sena objevovali krásné a něžné rozdíly mezi námi, tehdy chlapečky a ostatními.
Tedy, holčičkami. A dodnes, přestože poučen, zůstávám v okouzlení.
Na naší ulici, jmenovala se tehdy Sokolská 215, potom nějak jinak a dnes opět U Sokolovny, měl malé pekařství jistý pan Kuneta. Jeho podobu jsem ztratil. Určitě však pekl vynikající pečivo, jak už to bývá při pohledu přes rameno. Do dětství. Ano, dříve prý bylo všechno lepší...Proč ale pan Kuneta zůstal podepsaný v mé paměti, v mém srdci, v mém osobním BioPočítači je to, že on svoje rohlíčky nejenom pekl a prodával, ale sem tam i rozdával. Rozdával nám, tehdy dětem, k naší velké radosti. V dnešní sexystické době bych se domníval, že může býti i pedofilem, lákaje děti na rohlíky. On však svoje rohlíčky, obzvláště vypečené, rozdával i jiným. Dospělým. Nevím, zda podle potřebnosti sociální či jiné.
Až později, mnohem později jsem pochopil a zapsal si do své lidské vybavenosti, (teplá kaluž kdesi uvnitř, kde se množí zárodky poezie), že on, pekař, dělal radost především sobě. Dívaje se na radost těch, kterým ji sám způsobil. Takové malé Perpetuum mobile radosti.
Protože však my dnešní, šediví a nevěřícní, máme prokázáno součty čísel, že Perpetuum mobile čehokoliv nemůže existovat, ponechejme tedy bláhové umělce života jejich osudu. Nechť se pokouší znova a znova pomocí slovíček, pastelek, cinkáním či čímkoliv, oživit zbytečnost hračky. Oživit Perpetuum mobile radosti.
Samozřejmě, pekař Kuneta nikdy nezbohatl. Ale o jednom člověkovi, který zbohatl prostřednictvím odkazu onoho pekaře, o tom vím svoje. Mám jeho jméno zapsáno ve svém občanském průkazu.
Odkaz pekaře. Básníka.
TOUŽIL JSI
Toužil jsi kdys posedět s přáteli
kdy pozpátku běží čas
pod mostem říčky Dřevnice
psát školní úkoly
než máma zavolá
převracet říční kameny
aby nám zůstalo hledání
aby nám zůstalo hledat
co zbylo
co zbylo v nás
VRABČINY
Já nikdy neuměl jen tak
jako moji kamarádi
plivat skrz mezírky zubů
Nikdy jsem nedoved' a
nesložím doktorát
čůrat kornoutem dlaně
Jak záviděl mistrům ulice
zkoušel to nastokrát
hvízdání pikolou prstů
Dlouho chlapečku dlouho
nejmenší na konci řady
trvalo pochopit
- dosud se červenáš -
Doutnají horce
pelíšky zválené vysokou travou
Tehdy přihořívá
klubou se vrabčí slůvka
CO ŘÍCI K BÁSNI JINÉ, NEŽ SVÉ
Noticka
Přiznávám pevný bod: vycházím z obrazu básníka, píšícího své verše pro sebe. Především pro sebe. Básník píše slova veršů se snahou vyrovnat svůj vztah sám se sebou. S úsilím uchopit křehkost bytí do osnovy své básně. Omezován jen možnostmi slovního vyjádření, mírou své umělecké schopnosti a životní zralosti.
Je to od básníka sobecké, ale jedině možné: Osobní zpráva je vydávána za obecný stav s pozváním ke ztotožnění.
Avšak já, pouhý čtenář - divák, ať pozván či nikoliv, vnímám jen jistý vnější pohyb, zajímavý anebo nudný slovosled básně, avšak vnitřní cestičky básníkovy zůstávají skryty a jsou slovy nesdělitelné. Jen ohlas cizího zápasu doléhá ke mně ozvěnou zvolené metafory, doléhá k mým osobním zápasům. Předstírání empatie je lhaním, estetická měřítka selhávají. Jisté je, že vnější napětí básně je nepopíratelné a přitahuje.
S podobností vzácné chvíle sounáležitosti, tušením nevyslovitelného, společně sdíleného tajemství.
To mám na mysli, když kterýkoliv autor překvapí mne dotazem ke své básnické práci.
Nevím, opravdu nevím. Jen hledám, zda naleznu, zda osloví mne akord souznění. Ale jakkoliv hodnotit, poměřovat, soudit? Kdo si troufne?!
SONET O VLAŠTOVKÁCH
Vlaštovky dávno zde řečí tajnou křičí
od první chvíle věděly co a jak
nikdy se nezmýlí když před okny tančí
prudkostí letu bez umdlení napořád
Vlaštovkám v povětří nevím co vzkázat
doposud zvědav leč vázán tíží lidskou
že vědět bych chtěl že chci se tázat
jak učit se létání jak stát se vlaštovkou
A ptáci proč jen vlastní netrpělivostí
nahlíží z hnízda v neznámou hlubinu
zda strach je svírá zda zvědavost nutí
překonat tíseň smrtelnou Rozepjat srdce -
Vzlétnu ach vzlétnu
riskuji křídel svých zlomení
závratí chvíle žít Beztíže tušení
A SMÍM
Já smočil své mužství krví Gorgóny
a smím tě milovat
Vyzbrojen ke smrti spíše
než ku početí
bezpočtu vzývat ženský klín
bezpočtu proklínat
Ztracený od chlapectví kapkou krve
Vím
A chci tě milovat?
DLOUHÁ ZIMA
Zima je dlouhá dlouhá příliš
krabice od botů vydala
poslední ptačí zob
I v sýpce srdce hledám marně
marně pár vlídných slov
Plížím se domovem
od ranní tmy do setmění
od setmění do tmy podél stěn
Ptačího zobu hrst na dně klování
přivábí snad
ptačí klauny k představení
Vymrzlé šapitó beze střechy
Zima je dlouhá dlouhá příliš
k nepřečkání
MAŽORETKY
(Letní slavnosti)
...chyť-te broukaá, chyť-te broukaá...
Dechovka loudí u čety mažoretek
nedělním náměstím Dvou svatých ševců
Děvčata svítí bílými sukénkami
a červenou uniformou armády
Mléko a Krev
uniformou pro jediný boj
kdy ruce vkládám za hlavu
pro jediný boj
kdy muži podléhají bez reptání
a zemdleni
vstávají k novému životu
To všechno vědí tatíci
úsměvem pod vousy
to všechno vidí nadosah
v obráceném dalekohledu
To všechno vědí ženské
rovnajíce příbory k talířům
svátečního oběda
a s úsměvem Mony Lisy
lehounce poposedávají
okrajem zarudlého otomanu
To všechno ženy vidí ubíhat pozpátku
v pochroumaném dívčím krasohledu
Jen děti nevědí nic o zemdlenosti
dívají se dopředu i vzad současně
rámusí bez zábran svoji vlastní vřavu
jakoby každý den byl první
byl poslední
Jedinečný
To všechno vidím společně s ostatními
nedělním polednem promenádního koncertu
to všechno vím
v srpnovém parnu před bouří
Mažoretky blýskají lesklými hůlkami
podobny ročním hříbatům
s bílými podkolenkami
a já opouštím krásnou vyhlídku
kde lze zahlédnout údolí růžových vrchů
kde lze domýšlet
vlněním oblaků bílých sukének
kde lze tušit nejstarší mystéria Eleuzíny
Mystéria zrodu
DOTÝKÁNÍ KAMENE
Dlaněmi dotýkám poselství kamene
přimykám ruce na skálu
když kdosi ve mně bez ustání
opalkem větve
úporně rýsuje svoji nahotu
Prsty své ruky přikládám na tepnu
zkamenělému životu
když stopadesáté století
kdosi ve mně stále pochybuje
zda ještě cejchovat narudlou hlinkou
znamení rodu na skálu
Aby si potvrdil své vlastnictví Já
aby si zúčtoval rok úspěšných lovů
aby si vymodlil ještě pár životů
Galerie obrazů jeskyně Altamira
...Karel Čapek určil svého pračlověka Janečka
jako česky mluvícího. Byl to tedy právě on,
Janeček, kdo tvořil v jeskyni Altamira...
FRANTIŠKA
Tolika těžkostí života
a kostelem na márách
neseme náručí věchýtek
já zeťák a tvůj syn
- aby tej války nikdá už nebylo -
slyším tě modlit se bez přestání
Františko Březíková
Třiatřicet kroků k černému autu
službou splácíme dluh
já zeťák a tvůj syn
KRAJINA
Jablíčka jablka ptáci v povětří
a dýchání
dýchání pospolu
Krajiny znamení mělkostí brodu
bosou nohou řeky ráchání
děvčata sukénku podkasanou
až
kde bílá s růžovou
splývání
A krev
vlčích máků krev
všudypřítomná
...krajinu, kde Boží muka na rozcestí
napoví kudy dál, takovou krajinu potkáte
jen u nás, u nás doma. Hej, Slované...